wiedza i inspiracja

5 powodów, dlaczego warto od początku budować strategię rozwoju marki wirtualnej asystentki.

Najtrudniejsze jest zdecydowanie się na działanie. Reszta to już tylko kwestia wytrwałości.

Amelia Earhart

Zbuduj ze mną strategię rozwoju marki wirtualnej asystentki i wystartuj ze spokojną głową i planem na sukcesy!

Czym jest strategia rozwoju marki?

Strategia to przede wszystkim – upraszczając – długofalowy plan działania w kierunku realizacji celów. Jestem daleka od uznawania tego słowa za trudne, a także straszenia nim osób, które chciałyby spróbować swoich sił jako wirtualna asystentka. Dlatego na początku chcę Cię uspokoić – to, o czym tu napiszę to nie jest czarna magia.

Nie będę od Ciebie wymagać tworzenia rozbudowanych strategii na kolejne X lat do przodu. Tym artykułem chcę Ci uświadomić, dlaczego strategiczne myślenie w przypadku startowania z własną marką usługową, bywa kluczowe dla Twojego sukcesu na rynku.

Dlaczego strategia jest ważna już na samym początku myślenia o wirtualnej asyście?

Widzisz, często markami, tworzonymi przez wirtualne asystentki rządzi chaos i przypadek. Koniec końców wiele startujących osób nie zachodzi daleko i rezygnuje. Jeśli nie zostawisz swojego losu przypadkowi, zaplanujesz uporządkowane działania w celu odniesienia sukcesu (finansowego, biznesowego, zawodowego) w wirtualnej asyście – utrzymasz się na tym rynku bardzo długo. A co mam na myśli mówiąc „bardzo długo”? Nawet do czasu, aż Ty zapragniesz zmian – a nie rynek do tych zmian Cię zmusi.

Poruszam tu jeszcze jeden wątek. Śmiem twierdzić, że wirtualna asysta to jedynie przystanek na drodze do rozwoju zawodowego freelancera. Dużo WA ostatecznie staje się specjalistkami w konkretnych dziedzinach. Dlatego część z nich wypada z rynku WA, zwalniając miejsce następczyniom, wchodząc na kolejny poziom.

Ty też tak możesz. I możesz rozwijać się szybciej, niż inne asystentki. Dzięki strategicznemu planowaniu swojego rozwoju.

Dlaczego warto postawić na strategię rozwoju marki wirtualnej asystentki już od momentu pomysłu?

1. Gdy wiesz, do czego dążysz – łatwiej kierunkujesz swoje działania.

Rozpoczynając przygodę z marką wirtualnej asystentki ważne jest, aby mieć jasno określone cele. Określenie, co chcemy osiągnąć, pomoże nam skupić się na właściwych działaniach. A to pomoże podejmować decyzje zgodne z naszą wizją na biznes i życie (a w życiu freelancera te dwa obszary są bardzo zbieżne!). Dlatego zdefiniuj swoje motywacje:

  • Do czego chcesz dążyć?
  • Co chcesz robić?
  • Czego absolutnie robić nie chcesz?
  • Jak chcesz, aby wyglądało Twoje życie?

2. Gdy wiesz, do kogo mówisz – szybciej znajdujesz klientów.

Bez zrozumienia, do kogo kierujesz swoje usługi, będzie Ci trudniej dotrzeć do klientów – a szczególnie tych, na których Ci zależy. Dlatego tak istotne jest określenie docelowej grupy odbiorców od samego początku. Czy to konkretna branża? Czy są cechy, których szczególnie nie lubisz w potencjalnych klientach?

Wyobraź sobie, że Twoja marka WA skierowana jest do przedsiębiorców szukających wsparcia w konkretnym obszarze. Czy umiesz działać tak, by Twoja komunikacja skierowana była właśnie do nich? Dokładne zdefiniowanie profilu idealnego klienta pozwoli Ci tworzyć treści i ofertę, które trafią w sedno potrzeb i oczekiwań. A to pozwoli Ci szybciej znaleźć klientów.

3. Jeśli wiesz, z kim chcesz pracować – łatwiej przychodzi Ci nawiązywanie współprac z idealnymi klientami.

I teraz kontynuując: nie jest sztuką znalezienie klienta na zasadzie „byle go znaleźć”. Sztuką jest znalezienie klienta idealnego, Pamiętaj, że nie tylko Ty powinnaś odpowiadać klientom, ale oni również powinni odpowiadać Tobie. Dlatego nawiązywanie współpracy z „kimkolwiek” – nie zawsze będzie dla Ciebie dobre.

W biznesie, budowanie trwałych relacji z klientami jest niezwykle ważne. Wybierając strategię rozwoju marki WA od samego początku, możemy skoncentrować się na nawiązywaniu współpracy z klientami, którzy idealnie pasują do naszych wartości i zasad. A co ważniejsze – szanują nasze granice. Tacy klienci najczęściej stają się lojalni, współpracują długofalowo, dając stabilność dochodu, a także są Twoją reklamą, polecając Cię dalej.

4. Jeżeli wiesz, co masz do zaoferowania i co chcesz mieć w niedalekiej przyszłości – lepiej zaplanujesz strukturę swojej oferty, jej rozwój i wycenę.

Po co Ci ta wiedza na samym początku? Wiedząc, co chcesz dostarczać klientom i jakie korzyści ma im to przynieść, możesz precyzyjnie komunikować ofertę, w której korzyścią nie jest tylko aktualna zawartość, ale też Twoja przyszłość. To umożliwia budowanie wartości Twojej marki, wyróżnienie się na rynku i przyciągnięcie klientów, którzy docenią to, co mamy do zaoferowania już teraz, bo będą widzieć przyszłe możliwości.

5. Gdy wiesz, gdzie szukać – nigdy nie będzie Ci brakować klientów.

Budując strategię rozwoju marki wirtualnej asystentki możesz określić, w jakich miejscach jest obecny Twój wymarzony klient. Pozwoli Ci to zaznaczać stale swoją obecność przed jego oczami. Zrozumienie, gdzie znajduje się nasza docelowa grupa odbiorców, pozwoli nam skierować nasze działania marketingowe i sprzedażowe w odpowiednie miejsca. A to sprawi, że nie będziesz tracić czasu na testowanie przypadkowych metod. Wbrew pozorom połysk klienta to czasochłonny proces. Dlatego wiedza, jak i gdzie pozyskać pierwszego klienta, a także jak kontynuować połysk kolejnych przy optymalizacji czasu poświęcanego na ten obszar – jest bardzo istotna.

Strategię budujemy po to, by zrozumieć, dlaczego będziesz robić to, co planujesz. Zbudowanie solidnej strategii rozwoju marki pomoże Ci sprytniej i szybciej osiągać cele i założenia, z którymi zdecydowałaś się wejść do branży. A co więcej – zostać na rynku na Twoich zasadach, a nie zasadach dyktowanych przez konkurencję.

Już wiesz, dlaczego warto postawić na starcie na strategię rozwoju marki wirtualnej asystentki?

Chaotyczne działanie na zasadzie „Bo u niej działa” już nie zdaje egzaminu!

Chcesz zbudować taką strategię razem ze mną? Dołącz do Bootcampu – kursu dla wirtualnych asystentek do samodzielnej pracy! Kliknij tu, by poczytać więcej: TUTAJ.

Zapisz się na newsletter
Strefy Wirtualnej Asystentki

Pozostańmy w kontakcie!