Praca jako wirtualna asystentka staje się coraz bardziej popularna, dając możliwość elastycznego zarabiania pieniędzy zdalnie. Są osoby, które wybierają ten zawód, aby dorobić sobie do etatu, a są i takie, które rozkręcają dzięki wirtualnej asyście własny, dobrze prosperujący biznes. Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem kariery jako wirtualna asystentka, istnieje kilka kroków, które możesz podjąć, aby osiągnąć sukces i utrzymać się na dłużej. W tym artykule przedstawimy Ci 8 kluczowych kroków, które pomogą Ci rozpocząć pracę jako wirtualna asystentka i zbudować trwałą karierę.
Krok 1: Znajdź swoje „dlaczego?” – czyli czemu praca jako wirtualna asystentka Cię interesuje?
Zanim rozpoczniesz pracę jako wirtualna asystentka, zastanów się, dlaczego chcesz podjąć tę ścieżkę kariery. Wiele osób decyduje się na próbę działania w tym zawodzie, ale nie zdaje sobie sprawy, że praca zdalna też wymaga czasu i zaangażowania, jakie na nią poświęcisz. Dlatego warto podkreślić jedną rzecz. Nie sztuką jest zostać wirtualną asystentką i nie zarabiać lub zarobić na tyle mało, że zrezygnujesz po pół roku. Sztuką jest zaangażować się i konsekwentnie pracować na swój sukces – bo mimo zapotrzebowania na nasze usługi, nadal to od Ciebie zależy, czy to wykorzystasz.
- Jak ułatwić sobie ocenę, czy wirtualna asysta to praca dla Ciebie? Zadaj sobie pytania:
- Po co Ci praca wirtualnej asystentki?
- Czy masz odpowiednie warunki do pracy zdalnej?
- Czy posiadasz niezbędny sprzęt, aby rozpocząć pracę z niskim kosztem wejściowym?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci określić swoje cele i motywację, co jest ważne dla sukcesu w tej dziedzinie, bo jako wirtualna asystentka na freelance działasz solo. Motywacja wewnętrzna jest kluczowa, by dążyć do rezultatów.
I nie, nie twierdzę, że praca WA nie jest dla mam małych i większych dzieci, etatowców, czy studentów. Nie twierdzę, że ta praca nie jest dla osób, które mają mniej, niż godzinę dziennie na konsekwentne działania. Wręcz przeciwnie – jest to praca dla takich osób. Sama tak pracuję od 2,5 roku będąc mamą, studentką i żoną. Nie jest to natomiast praca dla osób, które oczekują rezultatów na już, niecierpliwych i szybko zniechęcających się.
Krok 2: Wypisz swoje mocne strony i aktualne umiejętności
OK – przeanalizowałaś swoje „dlaczego” i decydujesz się na wirtualną asystę. Następnym krokiem jest zidentyfikowanie Twoich mocnych stron i umiejętności, które mogą być wartością dla Twojego pierwszego klienta na wsparcie zdalne. I nie mówię tu o tym, co chciałabyś umieć, ale o tym, co umiesz już teraz.
- Czy jesteś świetna w organizowaniu czasu i planowaniu?
- Czy posiadasz doskonałe umiejętności komunikacyjne i umiesz w obsługę klienta?
- Czy jesteś ekspertką w obszarze, który może być przydatny dla klienta?
Wypisanie tych mocnych stron pomoże Ci określić swoją wartość dla potencjalnych klientów. Długofalowo pomoże Ci skonstruować pierwszą ofertę.
Krok 3: Opracuj strategię poszukiwania klientów
Kiedy już rozumiesz swoje mocne strony, czas opracować strategię poszukiwania pierwszego klienta i kolejnych.
Określ, z kim chcesz pracować. Może być to konkretna branża, konkretne cechy, z którymi będzie Ci łatwiej pracować. Następnie zastanów się, gdzie Twój klient może poszukiwać wsparcia i jaki rodzaj wsparcia jest mu potrzebny. Czy będziesz w stanie mu je okazać? Czy poszukuje tego wsparcia na platformach dla freelancerów (np. Na Useme), grupach biznesowych na mediach społecznościowych, czy może na stronach z ofertami pracy? A może Twój wymarzony klient nr 1 wywodzi się z Twojego własnego podwórka (Twoi znajomi i ich znajomi)? Zidentyfikowanie odpowiednich kanałów poszukiwania klientów pomoże Ci dotrzeć do właściwej grupy odbiorców i ułatwi Ci nawiązanie pierwszej współpracy.
Krok 4: Stwórz ofertę skrojoną pod klienta, którego szukasz
Aby przekonać potencjalnych klientów, musisz stworzyć atrakcyjną ofertę. Skoncentruj się na tym, jak możesz pomóc swoim klientom w rozwiązaniu ich problemów i zwiększeniu ich efektywności w działaniu. Wróć do kroku 1 i 2:
- Twojej wizji współpracy i motywacji, dzięki której zdecydowałaś się na wirtualną asystę.
- Twoich mocnych stron, umiejętności i aktualnych możliwości.
Opisz swoje usługi, wskazując przede wszystkim na korzyści, jakie klienci mogą uzyskać, nawiązując z Tobą współpracę. Nie zapomnij zamieścić swojego bio, które również przedstawi klientowi Ciebie i Twoje motywacje. Dlatego namawiam Cię do przyłożenia się do kroku pierwszego. Nie jest on istotny tylko dla Ciebie, byś upewniła się, że to zawód dla Ciebie. Pokazuje on również Twojemu potencjalnemu klientowi, jak bardzo zależy Ci na rozwoju w tym zawodzie i długofalowej współpracy.
Krok 5: Odważ się wyjść z ofertą do ludzi
Teraz, gdy masz już przygotowaną ofertę, czas podjąć ten najważniejszy krok i z odwagą dotrzeć do potencjalnych klientów, aby praca jako wirtualna asystentka stała się faktem. Wykorzystaj platformy społecznościowe, fora branżowe, grupy biznesowe i wszelkie inne dostępne środki komunikacji, aby przedstawić swoje usługi. Nie bój się być aktywna i udostępniać swoją ofertę, aby zwiększyć szanse na znalezienie klientów. Komentuj ogłoszenia, a także ogłaszaj się. Nie zniechęcaj się brakiem reakcji za pierwszym, drugim razem, tylko konsekwentnie pokazuj się przed oczami potencjalnych klientów ze swoją ofertą.
Krok 6: Obserwuj i planuj dalszy rozwój
Praca jako wirtualna asystentka rozpoczęta? Teraz ważne jest, abyś obserwowała swoje działania, potrzeby klientów i uczyła się na bieżąco na nie odpowiadać. Śledź, co działa, a co nie, w celu doskonalenia swoich umiejętności. Nie jestem fanką kupowania i przerabiania miliona kursów zanim wyjdziesz do klienta, który da Ci sygnał, czego tak naprawdę potrzebuje. Najlepsza nauka jest przez praktykę – dlatego naukę technicznych umiejętności wstrzymaj do momentu, aż będziesz mieć pewność, że tą wiedzę wykorzystasz.
Regularnie analizuj swoje wyniki i dokonuj odpowiednich wyborów, aby stale rozwijać swoje umiejętności i zdobywać nowe doświadczenia – które na pewno Ci się zwrócą.
Krok 7: Pokaż jakość, dla której warto z Tobą zostać i Cię polecać
Jednym z najważniejszych czynników sukcesu jako wirtualna asystentka jest dostarczanie wysokiej jakości usług, które powodują, że klienci zostają z Tobą nawet na lata. Zapewnij swoim klientom doskonałe wsparcie, niezawodność i skrupulatność w wykonywaniu powierzonych zadań. Staraj się dowozić obietnice i zaspokajać oczekiwania klientów, czasem je wręcz przekraczając dla efektu „wow”. Dzięki temu zdobędziesz ich zaufanie i wdzięczność na długo. Satysfakcja klientów i pozytywne rekomendacje są kluczowe dla długoterminowego sukcesu w tym zawodzie.
Krok 8: Buduj sieć poleceń, która będzie pracować dla Ciebie
Wirtualna asystentka budując trwałe relacje z klientami odrabia cenną lekcję, która oszczędza później dla niej mnóstwo czasu. Pamiętaj, że zadowoleni klienci często polecają usługi innym przedsiębiorcom. Wykorzystaj te możliwości i buduj swoją sieć kontaktów. Zadbaj o dobre relacje z klientami i zapytaj ich, czy mogą polecić Cię innym. Pozytywne rekomendacje mogą przynieść nowe możliwości i klientów, którzy zapewnią Ci stały dochód.
Wirtualna asystentka to nie jest zawód dla wszystkich. Ale jednocześnie większość osób jest w stanie, przy odrobinie dyscypliny, odnieść w tej branży duży sukces. Wiem, jak wiele może dać tutaj wsparcie z zewnątrz, również w najbliższym otoczeniu.
Czy praca jako wirtualna asystentka jest dla Ciebie?
Chcesz zgłębić temat jak zacząć działać jako wirtualna asystentka i upewnić się, czy to zawód dla Ciebie? Zastanawiasz się, gdzie szukać wsparcia na starcie? Zapisz się na newsletter. Otrzymaj dostęp do rozbudowanych treści edukacyjnych w tym zakresie! Tylko do końca sierpnia otrzymasz możliwość wstępu do wyzwania mailowego, które Ci przedstawi ten zawód bardzo dokładnie.